BIOGRÁFIA
(Miguel Collins | Kingston, Jamaica | 1976.04.17.)
Sizzla, aki napjaink egyik legkarizmatikusabb reggae előadója, egy szorosan összetartó August Town-i rasta közösségben született és nőtt fel. Az hogy szülei is hívő rasták voltak nagy mértékben meghatározta Sizzla életútját. A '80-as években szemtanúja (fültanúja) lehetett a dancehall zene kialakulásának, melynek jelszavaivá és életstílusává váltak a drogok, fegyverek és a vulgáris szövegek. Ebből ő igazán a zene és a szövegek iránt érdeklődött, melyeket a rasta hitével fűszerezve saját stílusára alakított át (többen Peter Tosh-hoz és Mutabaruka-hoz hasonlítják dalszövegírói vénáját).
A '90-es évek közepén csatlakozott a Bobo Ashanti rasta közösséghez, akik elleneznek mindeféle elnyomást, illetve modern "rabszolgaságot", melyet Babilon (a nyugati világ) erőltet rájuk. Továbbá innen érthető Sizzla aggresszív hozzáállása a homoszexualitáshoz. Sizzla először a Caveman Hi-Fi Sound System-nél tette próbára deejay tehetségét. 1995-ben jelent meg első kislemeze a Zagalou kiadonál, majd átigazolt Bobby Digital csapatához, a Digital B-hez. Itt is csak kisebb sikereket ért el, amíg Dean Fraser be nem protezsálta őt Philip "Fatis" Burrell-hez, az Xterminator kiadóhoz.
Több sikeres kislemezt adott ki, köztük: "Judgement Morning", "Life's Road", "Blaspheme", "We Uh Fear", "I'm Not Sure" és egy duett Shadowman-nal, a "The Gun". Itt jelent meg első nagylemeze is Burning Up címmel, majd intenzív koncertezésbe kezdett Luciano-val és Mikey General-lal. Sizzla már az első perctől fogva kulturális töltetű dalokkal robbant be a köztudatba (nem úgy mint kortársai Capleton és Buju Banton, akik többnyire vulgáris dalokkal lettek közismertek és csak később "tértek" a jó útra). Ez volt érezhető második lemezén is, a Praise Ye Jah-n, ami szintén az Xterminator-nál jelent meg 1997-ben. Ugyanebben az évben több kislemeze vált emlékezetessé, mint például: "Like Mountain", "Babylon Cowboy", "Kings Of The Earth" és a "Build A Better World" Luciano-val.
A következő évben ismét Bobby Digital-lal dolgozott közösen, melynek terméke a Black Woman And Child c. lemez lett, mely nemcsak a reggae piacon fogyott jól, hanem mainstream ágakon is. Több magazin összesítő listája is tartalmazta Sizzla albumát, az 1998-as év 100 legjobb lemeze között tartották számon. Mára klasszikussá vált és a címadó dal pedig dancehall himnusz lett. Másik 1998-as lemeze a Freedom Cry, melyről ismertebb darabok lettek a "Love Amongst My Brethren" és a "Rain Shower". 1998-ban megkapta első jelölését a MOBO Awards-nak az Év Reggae Előadója címére, attól függetlenül, hogy a Reggae Sumfest-en nagy felbujtást keltett azzal, hogy az angol királynő, a homoszexuálisok és az egész rendezvény ellen szólította fel fekete testvéreit: "Burn all white people in Jamaica".
Ezek után már nem volt megállás, beindult a Sizzla gépezet. 1999-ben jött a Be I Strong, a Good Ways és a Royal Son Of Ethiopia c. nagylemezek. 1999-ben is jelölték a fentebb említett MOBO díjra. 2000-ben újabb albumok követték egymást: Liberate Yourself (dupla lemez), Words Of Truth és a Bobo Ashanti, melyen egy kicsit érezni a hip-hop beütést. 2001-ben pedig a Black History, a Taking Over, a Rastafari Teach I Everything és a Blaze Up The Chalwa c. lemezei jelentek meg. Évente 4-5 album jelenik meg a neve alatt többnyire új dalokkal, és legalább száz kislemez jelenik meg roots-osabb témákon és a legfrissebb dancehall riddimeken.
Mindent egybevéve Sizzla zenéje többnyire pozitív, hittel teli, a fekete fiatalokkal együttérző és a nőket tisztelő zene. Sizzla egy talány marad a nagyközönség részére, hiszen alig, vagy soha nem ad interjút a médiáknak és koncertjeit is probálja minimális számra csökkenteni (melyek egytől egyig teltházasak). Ettől függetlenül kijelenthetjük, hogy Sizzla korunk egyik legkiemelkedőbb és legsikeresebb conscious reggae sztárja világszerte, talán a magas minőségi elvárásainak és elég sűrű lemezkiadásainak köszönhetően.
A zene ipart elítéli, hiszen ebben is csak Babilon korrupt és elnyomó tevékenységét látja. Éppen ezért felépítette saját stúdióját, a Judgement Yard-ot, mely elősegíti az ifjú (főleg raszta) tehetségek stúdió időhöz való jutását többek között. |